خواب بد ۸۰ نوع عوارض می‌آورد/کمبود خواب آخر هفته‌ها جبران شود

۱۳۹۵-۱۲-۲۶ سلامت

خواب بد ۸۰ نوع عوارض می‌آورد/کمبود خواب آخر هفته‌ها جبران شود

دبیر علمی انجمن پزشکی خواب ایران با ابراز “به هیچ عنوان نباید با تمرین بیدارماندن جبران کمبود خواب شود”، گفت: خواب بد ۸۰نوع عوارض دارد که اختلال خواب باعث افزایش خون، دیابت، افسردگی و اضطراب، خستگی در طول روز، افزایش خطاهای شغلی و تصادفات می‌شود.

تسنیم نوشت: خسرو صادق‌نیت در نشست خبری اختلال خواب اظهار داشت: ۲۵ اسفند را روز جهانی خواب گذاشتند و با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی، خواب بشر به‌شدت کم و بی‌کیفیت شده است.

وی گفت:‌ در علم خواب ۸۰ نوع اختلال وجود دارد و افراد متوجه بیماری خودشان نیستند زیرا در خواب متوجه آن نمی‌شوند همچنین عوارض خواب بسیار مشابه عوارض بیماری‌های دیگر است به‌طور مثال اختلال خواب باعث افزایش خون، دیابت، افسردگی و اضطراب و خستگی در طول روز، افزایش خطاهای شغلی و تصادفات مرگبار شود.

صادق‌نیت با اشاره به دیر متوجه شدن عوارض و بیماری خواب گفت: یک خواب طبیعی یعنی بیداری نرمال در روز و اینکه بیماریهای خواب بسیار اهمیت دارند که متأسفانه تشخیص داده نمی‌شوند و یا دیر تشخیص داده می‌شوند.

دبیر علمی انجمن پزشکی خواب ایران ادامه داد: مدت خواب طبیعی برای فرد بالغ ۷ تا ۸ ساعت باید باشد و کمتر از این هم می‌شود خوابید ولی باید جبران شود بنابراین نباید با تمرین این کمبود خواب را جبران کرد، بنابراین تعطیلات آخر هفته باید جبران شود، به‌خصوص برای دانش‌آموزان.

صادق‌نیت گفت: بهترین زمان خواب بین ساعت ۲۲ تا ۶ صبح است، خواب روز نمی‌تواند کیفیت خواب شب را داشته باشد، خواب طبیعی شامل مراحلی است از جمله دیدن رؤیا، خواب سبک و… در طول ۸ ساعت است تا فرد در حین بیدار شدن احساس سرخوشی داشته باشد.

دبیر علمی انجمن پزشکی خواب ایران بیان داشت: اختلال تنفسی از عوارض خواب نادرست است، به‌خصوص در مردها؛ در خانم‌ها بیشتر بی‌خوابی مدنظر است که چند نوع است، و فرد بیش از نیم ساعت طول می‌کشد بخوابد همچنین چندین بار در خواب بیدار می‌شود و یا زودتر از ساعت مقرر بیدار می‌شود و دیگر هم نمی‌تواند بخوابد که علامت افسردگی است و در نهایت بیدار شدن و سرحال نبودن است.

صادق‌نیت ادامه داد: راه‌رفتن در خواب، رؤیا دیدن بیش از حد در خواب و خواب‌آلودگی در طول روز از اختلالات خواب است، البته خواب‌آلودگی طبیعی و غیرطبیعی داریم، بنابراین ساعت ۱۳ تا ۱۶ خواب‌آلودگی طبیعی است، همچنین خواب‌آلودگی در شب نیز طبیعی است.

 

۱۳۹۵-۱۲-۲۶ سلامت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.