رفوزگی سایپا در بروز رسانی خودروها/دودهه تادستیابی به فناوری تولید پراید وانت

۱۳۹۵-۱۰-۲۳ اقتصاد

رفوزگی سایپا در بروز رسانی خودروها/دودهه تادستیابی به فناوری تولید پراید وانت

خودروسازان برای افزایش میزان فروش خود ناگزیر به بروزرسانی محصولات خود هستند و در این میان شرکت سایپا نیز فعالیت هایی در این راستا داشته است که در این گزارش به بررسی آن می پردازیم.

به گزارش۲۴آنلاین ,خودروسازان همواره برای حفظ مشتریان و افزایش میزان فروش خود باید طبق ذائقه و سلیقه آتی آن ها ، محصولات نسل آینده خود را طراحی کنند.این تغییرات ظاهری و ساختاری در این خودرو ها می تواند تاثیر مطلوبی بر مشتریان از حیث احترام خودروساز به نظر مصرف کننده داشته باشد.

در این گزارش به بررسی روند پیشرفت یا افت محصولات گروه خودروسازی سایپا می پردازیم.

پراید/ارزانِ غیر ایمن
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد طراحی شد و نسل اول این خودرو در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

رفوزگی سایپا در کارنامه بروز رسانی خودروها/بعد از بیست سال وانت پراید تولید میکنیم!( یا بعد از بیست سال به فناوری تولید پراید وانت رسیدیم!)

مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا

این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتور کره جنوبی تولید شد و یکسال بعد خط تولید آن به سایپا فروخته شد و از اوایل سال ۷۲ راهی خیابان های ایران شد و سایپا را به شهرت رساند؛ این خودرو در ابتدا در مدل های نسیم (پراید هاچ بک) و صبا (پراید سدان) تولید شد.

از زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف کرد و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در کشور تولید و عرضه کرد.

علی رغم تنوع در نام مدل های مختلف پراید، تفاوت چندانی در ظاهر و حتی موتور این خودرو ها دیده نشد و مدل ها تنها با تغییرات اندکی در ویژگی های ظاهری تغییر کرد و قیمت آن ها نیز به مراتب گران تر شد.

پراید ۱۴۱، ۱۳۲، نسیم، صبا

به زعم اکثر دارندگان این خودرو، کیفیت آن طی سال های گذشته افت چشمگیری را تجربه کرد و موجبات نارضایتی آن ها را فراهم کرده است.

این افت کیفیت تا جایی پیشرفت که پلیس اعلام کرد اگر این خودرو به کیسه هوا و ترمز ضد قفل مجهز نشود،آن را شماره گذاری نخواهد کرد؛ برهمین اساس اولین تغییرات در پراید با نصب ایربگ، ترمز ABS و تغییرات جزئی در اجزای داخلی آن رقم خورد.

کیفیت و ایمنی پائین این خودرو تا جایی پیش رفت که رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان طی سال ۹۲ اعلام کرد بطوریکه دو هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند و این مسئله باعث شد تا ۱۳.۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.

نکته قابل تامل در تغییرات خودروی پراید این است که این خودرو ساز بجای اینکه برای ارتقاء سطح کیفی آن تلاش کند، با حذف یکی از قابلیت های مهم که تاثیر بسزایی در تعیین سطح دید خودرو ایفا می کند سعی کرده تا با هر ترفندی هزینه های تمام شده را کاهش دهد.

رفوزگی سایپا در کارنامه بروز رسانی خودروها/بعد از بیست سال وانت پراید تولید میکنیم!( یا بعد از بیست سال به فناوری تولید پراید وانت رسیدیم!)

گویا این کاهش هزینه های تمام شده تنها به نفع تولید کننده بوده چراکه طی این سال ها هیچ گونه کاهش قیمتی به همراه نداشته است و پرایدی که در بدو ورود علی رغم کیفیت مطلوب در آن زمان قیمتی در حدود پنج میلیون تومان داشت اما در حال حاضر با افت کیفیت از بیست میلیون تومان هم فراتر رفته است.

ریو
خودروی ریو از سال۸۴ توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ و عرضه شد اما تا زمان توقف تولید از نظر تریم داخلی، موتور و وضعیت ظاهری تغییری در آن حاصل نشد؛ این در حالی صورت می گیرد که شرکت تولید کننده مادر ، طی این سال ها مدل های جدید تری را به بازار ارائه کرده است که هم از نظر موتور و هم از نظر وضعیت ظاهری خودرو تحولی اساسی در آن ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته‌های مرتبط

۱۳۹۵-۱۰-۲۳ اقتصاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.



logo-samandehi